tunnel blueprints

De Fehmarnbelt-tunnel tussen Duitsland en Denemarken

De Fehmarnbelt-tunnel, die momenteel wordt gebouwd tussen Puttgarden in Duitsland en Rødby in Denemarken, is een van de grootste infrastructuurprojecten in Europa en zal naar verwachting in 2029 worden afgerond. De tunnel, die ook wel Puttgarden Tunnel wordt genoemd, zal een belangrijke verbinding vormen tussen Scandinavië en Centraal-Europa en zal naar verwachting een grote impact hebben op de economie, het milieu en de samenleving in de regio.

De Fehmarnbelt-tunnel zal een lengte hebben van ongeveer 18 kilometer en zal bestaan uit een enkele tunnelbuis die zowel treinen als auto’s en vrachtwagens kan vervoeren. De tunnel zal worden gebouwd op een diepte van ongeveer 40 meter onder de zeebodem. De reistijd per trein zal slechts zeven minuten bedragen en per auto zal de reistijd 10 minuten worden. 

De Fehmarnbelt-tunnel zal naar verwachting aanzienlijke economische voordelen opleveren voor de regio. Het zal de handel en het toerisme tussen Duitsland en Denemarken stimuleren, waardoor de economische groei wordt gestimuleerd en nieuwe werkgelegenheidskansen worden gecreëerd. Bovendien zal de tunnel de druk op de bestaande infrastructuur verminderen en de reistijden verkorten, wat de regio nog aantrekkelijker zal maken voor zowel bedrijven als toeristen.

Welke gevolgen het voor de huidige ferry verbinding heeft is nog niet bekend, maar het lijkt erop dat deze behoorlijk overbodig zullen worden. Aangezien er zowel een weg als spoorverbinding door de tunnel gaat, biedt de tunnel het betere alternatief voor zowel bestuurders als voetpassagiers. Wellicht dat vrachtverkeer over het water zal blijven gaan.

Bekijk ook de webcambeelden van de bouw van deze tunnel op deze site.

Bronnen:

  1. Officiële website van de Fehmarnbelt-tunnel: https://femern.com/

Ferry Tickets

De voordeligste tickets zijn beschikbaar via de ferry operator Scandlines

Stel je overtocht samen ⮞